Alla inlägg under april 2010

Av Emeli - 20 april 2010 07:25

har suttit och googlat på svenska kyrkan... hade en livlig diskution på jobbet igår om man ska gå ur svenska kyrkan eller ej! vi var nog enda att man blir förbannad!!   min kollega betalar ca 5000 varje år till svenska kyrkan och jag ca en tusenlapp mindre och till vaddå? vad är det vi betalar för? 

det blir jävligt mycket pengar!! på 10 år har de fått/tagit 40 000 kr!! 

4000*10= 40 000 ... finns det inte nå roligare man skulle kunna göra för de pengarna???  

  


Vad som händer när du går ur kyrkan?

 Du förlorar din rösträtt i val till kyrkofullmäktige.

- Du slipper betala kyrkoavgiften och betalar endast begravningsavgiften (1995: 0.22%) I Stockholm och Tranås utgår dock ingen särskild begravningsavgift.

Däremot är prästen i den egna församlingen skyldig att viga par där minst en person är medlem i kyrkan. Alla har lika rätt till begravning - men inte i en kyrka - och gravplats. Svenska Kyrkan är skyldig att tillhandahålla ett värdigt alternativ till den egna kyrkan.

De flesta människor som står kvar som medlemmar i kyrkan gör det för familjehögtidernas skull. Men det finns alternativ som kan vara minst lika högtidliga som kyrkans. Till exempel borgerlig vigsel / partnerskap, barnvälkomnande och Humanistisk konfirmation. En icke-kyrklig högtid kan dessutom bli mer familjär och personlig, eftersom man själv väljer musik och planerar hela arrangemanget.( URSÄKTA MIG MEN GÖR MAN INTE DET ÄNDÅ!?? ÄVEN OM MAN ÄR MED I KYRKAN?? DET ÄR VÄL INGEN SOM GÖR DET ÅT MIG ELLER???) Förslag om sånger och dikter som kan användas finns i Den svenska högtidsboken som Humanisterna tagit initiativ till och som sålts i över 50 000 exemplar


Måste man vara medlem för att få gå i kyrkan? Får bara de som tillhör Svenska kyrkan gifta sig och begravas kyrkligt?

Svenska kyrkan är öppen för alla även i fortsättningen och vem som helst är alltid välkommen att delta i gudstjänst. När det gäller de kyrkliga handlingarna som t ex dop, vigsel och begravning, kan man säga att kyrkan strävar efter att ta människor på allvar. Tillhör man inte kyrkan vill man väl i regel inte ta kyrkans tjänster i anspråk. Men ingen regel utan undantag!

Det räcker med att en av de blivande makarna tillhör Svenska kyrkan för att man skall ha rätt till kyrklig vigsel. Om vare sig mannen eller kvinnan tillhör Svenska kyrkan är det möjligt att ändå gifta sig i Svenska kyrkans ordning om det finns särskilda skäl. (vilka skäl är de?) Församlingen kan då ta ut en avgift. Det går inte att ge ett direkt svar på hur stora avgifterna för vigsel och andra kyrkliga handlingar kan bli. Det beslutar varje församling för sig. Det kan vara rimligt att avgiften täcker kyrkans kostnader för t ex präst, organist, vaktmästare och upplåtande av kyrka.

Det är viktigt att begravningen ordnas på ett sätt som är förenligt med vad den som avlidit önskade. Om man har trätt ur Svenska kyrkan är utgångspunkten att man inte vill ha en kyrklig begravning. Det kan finnas särskilda skäl för att den som inte tillhör Svenska kyrkan ändå får begravas i Svenska kyrkans ordning, och då kan det bli kostnader. Svenska kyrkan kommer dock att svara för begravningsverksamheten, dvs för bl a gravplatser för alla människor.


jag kommer gå till botten med det här sen får vi se hur jag gör!!!???

måste ha lite mer info för att vet EXAKT vad jag går minste om eller vinner!!!

Av Emeli - 11 april 2010 20:13

Har jag tur nu så försvinner min bitterhet i takt med att det blir väramare och grönare ute!  Har suttit ute och solat en stund nu på eftermiddan/kvällen, HUR LJUVLIGT SOM HELST!  Solen är nog en väldigt bra och billig medicin!! ljusterapi och en massa vitaminer + att jag får lite färg!!

  


i torsdags fick TB fått sitt ben/knä uppsprättat....så han är soff/sängliggande.. stackarn! men han verkar inte lida så mycket av att ligga och gotta sig framför TV:n...än så länge! hihi! han kommer nog bli otroligt uttråkad...   


Varit till borlänge idag med Kicki och shoppat en massa mat på willys för nästan inga pengar!! älskar att komma till kassan och ha lite ångest över att NU BLIR DET DYRT!! men så blir jag glatt överraskad!! ME LIKE ME LIKE!!  

sen var vi på kupolen och shoppade BARA det vi skulle! EFFEKTIVA och EKONOMISKA!! FAN VA VI ÄR BRA!!!


LÄÄÄÄÄNGTAR SÅ TILL MIN CYKEL KOMMER TILL BORLÄNGE OCH DE SKRUVAR IHOP DEN!!!! HELT BESATT AV TANKEN PÅ ATT CYKLA!!!!! ÖKA TAKTEN!!! JAG VILL!JAG VILL! JAG VILL!!!KOM IGEN!!

spinning imorn med min Duva som varit ute på äventyr!!!=) you go girl!!   om vi inte minns det så har det inte hänt oss! älskar dig bruden!!!


veckans citat!

- Stora tuttar är TOTALT VÄRLDELÖST!!!// nybliven mamma

- Jag är så glad att jag har mina vänner och inte nån annans!! // Bakfullt vrak

  

Av Emeli - 5 april 2010 19:06

     

Jobba

 

Klockan ringer, den står på fem, min dröm sömn den kommer i kläm, men jag måste upp och jobba. Går ner i köket och värmer soppa, morsan frågar: - Är du redan oppa? Ja, jag måste upp och jobba. Jag går ut ur  huset och det är kallt som fan, och huvet känns som en övermogen brun banan.

 

Jobba, jag vill int jobba, jagvill int jobba, jag vill ha socialbidrag det är mitt rätta jag.

 

Jag sätter mig i bilen, den startar ej, jag sliter mitt hår och ropar NEJ! för jag måste ju till jobbet. Tar fram min cykel och trampar bort, för resan till jobbet den är inte kort, men jag måste dit å jobba. Kommer fram till jobbet och fryser som en hund, chefen säger: - Du är sen, minst en halv sekund.

 

Jobba, jag vill int jobba, jag vill int jobba, jag vill ha socialbidrag, det är mitt rätta jag.

 

Har klockan stannat den står ju nästan still, jag måste sluta, jag måste hem, det är det enda jag vill!

 

Jobba, jag vill int jobba, jag vill int jobba, jag vill ha socialbidrag, det är mitt rätta jag.

 

SÅÅ klockrent!    men det där med socialbidrag är väl kankse inte riktigt min grej!!


 NUUUUU var det väldans länge sen jag skrev... men det känns som min hjärna är helt nollställd...känns som jag inte orkar tänka... inge skillnad alltså!!;-) livet bara rullar på i sin vanliga takt... det står helt still... jobbat HEEEEELA påsken.... men idag har jag varit ute på äventyr med Gustav, det var riktigt trevligt!! jobbat 4 dagar i stan!! me like!


å snart ska tb lägga sig under kniven och få låret upp-sprättat så han får ett nytt korsband till knät!!!


två jobbdagar sen ledig 4!!!! SKA BLI SÅ SKÖÖÖÖNT!!!!!


Ovido - Quiz & Flashcards